Despre voluntari si activitati cu copiii din centre de plasament

Despre voluntari si activitati cu copiii din centre de plasament

 

Implicarea voluntarilor in centre de plasament este necesara, pentru a contribui, alaturi de educatori (si de tot restul personalului) la „modelarea” viitorilor adulti. Programe si analize desfasurate de-a lungul anilor in centre de plasament au indicat, fara urma de indoiala, rolul benefic al voluntarilor in acest mediu de tip inchis, cea din urma forma preferata de legislatie pentru protectia copilului (sa nu uitam ca un copil este incadrat intr-un centru de plasament ca solutie finala, cand nu exista nicio alta varianta, de exemplu alternativa de tip familial).

Copiii au nevoie de contact cat mai intens cu voluntari – persoane “din afara” care vin in centre 100% pentru ca doresc, fara alte motivatii de tip financiar. Intr-un mediu in care copiii interactioneaza doar cu adulti care, dincolo de toata implicarea sufleteasca, isi fac datoria de angajati (sunt platiti pentru a presta munca, prin contract de munca), este nevoie de adulti cu acest rol special, care sa le dea copiilor sentimentul ca sunt importanti pentru niste oameni la acel nivel in care acei oameni actioneaza total dezinteresat material (ca prieteni). Comunicarea este diferita, voluntarul este o forma de “prieten adult”, care exercita o autoritate limitata asupra copiilor si „isi permite” sa faca acest lucru (spre deosebire de personalul din centre, ce are un rol mai complex in partea de protectie).

Toate programele Uniunii Europene si exemplele de bune practici din Europa recomanda implicarea cat mai activa a voluntarilor. Un copil “normal”, intr-o familie, are “pentru el” de obicei 1-3 adulti. Intr-un centru de plasament, un educator raspunde de un numar de copii, astfel incat este imposibil sa suplineasca la nivel complet rolul de familie. Un numar cat mai mare de voluntari este preferat pentru a acoperi aceasta diferenta, partial, spre un ideal (indepartat, din pacate…) de un adult / copil. Fiecare copil are propria sa personalitate si propriile nevoi de comunicare, unii sunt introvertiti si comunica mai mult „1 la 1” sau in grupuri mici. Copiii au nevoie de activitati in grupuri restranse, pentru a putea avea stima de sine, pentru a se putea dezvolta corect. Copiii au nevoie de “adulti ai lor”, cat mai multi, chiar si pe moment, de oameni care sa le fie dedicati.

Din experientele activitatilor in centre si mai ales in afara centrelor, se observa evolutii foarte bune in cazul unor copii, chiar daca se fac pasi mici. Satisfactia copiilor la activitati “in lumea de dincolo de centru” este imensa si nu poate fi descrisa in cuvinte. Spre deosebire de un copil dintr-o familie, un copil dintr-un centru de plasament petrece mai putin timp implicat in activitati in afara centrelor, mai ales in ceea ce priveste activitatile in grupuri restranse, eventual activitati dedicate (de exemplu cursuri de pictura, dans, muzica etc.). Copiii au nevoie de o gama larga de experiente, inclusiv unele simple, plimbari, mers la mall, la restaurant, cu transportul in comun – toate conteaza enorm la integrarea corecta in viata sociala normala.

Activitatile ONG-urilor partenere Directiilor pentru Protectia Copilului se bazeaza pe contracte ce precizeaza faptul ca se faciliteaza voluntarilor accesul in centre si implicarea in fel de fel de activitati, dorite de autoritati, conform recomandarilor Uniunii Europene, dar si conform obligatiilor legale si drepturilor copiilor.

Chiar si in timpului anului scolar, copiii pot fi implicati in activitatile voluntarilor in centre (cat mai des posibil, in grupuri cu cat mai multi voluntari si cat mai putini copii!) si in afara centrelor, intr-un ritm adecvat situatiei – desigur, fara a afecta obligatiile scolare – exact ca orice copil dintr-o familie, care dincolo de scoala are zilnic activitati diverse, inclusiv timp liber, distractie, activitati educative dorite de el, activitati culturale etc.

Activitatile voluntarilor NU inlocuiesc activitatile personalului din centru, sunt pur si simplu activitati realizate de entitati din exterior, ce se adauga celor initiate de centrele de plasament. Desigur, se va cauta mereu o colaborare cat mai buna, in beneficiul copiilor, pe sistemul de puzzle.

Iata informatii, elemente si concluzii din proiectul “O viata mai buna pentru copiii din institutii”, finantat cu sprijinul Comisiei Europene, dezvoltat de organizatia Salvati Copiii, concluzii transmise si Comitetului ONU pentru Drepturile Copilului de la Geneva, informatii disponibile online:

Tuturor copiilor trebuie sa li se asigure satisfacerea nevoilor de baza, nu numai pentru supravietuire si protectie, ci si pentru a-si dezvolta personalitatea, talentele, abilitatile mentale si fizice. Ei au nevoie de tot ceea ce ii poate ajuta sa creasca si sa se dezvolte armonios. Copiii au nevoie de prieteni si de familie, de dragoste si de distractie, au nevoie de un mediu curat si de locuri de joaca, de povesti si muzica, precum si de toate lucrurile care le stimuleaza mintea si ii ajuta sa creasca si sa se dezvolte!

Copiii ce beneficiaza de o forma de protectie intr-un centru de tip rezidential, conform legii 272 / 2004 privind promovarea si protectia drepturilor copiilor, au acces la educatie, informare, cultura, inclusiv educatie informala si nonformala, precum si socializarea si dezvoltarea relatiilor cu comunitatea. De asemenea, legea obliga serviciile rezidentiale sa asigure: participarea beneficiarilor la activitati de grup si la programe individualizate si posibilitati de petrecere a timpului liber.

Pentru garantarea dreptului de participare a copiilor din institutii, se recomanda inclusiv: intalniri ale copiilor cu alti copii din comunitate si participarea impreuna la evenimente, workshopuri, forumuri, tabere, excursii; participari ale copiilor in activitati de organizare a timpului liber, proiecte initiate si derulate de copii in vederea dezvoltarii relatiilor cu comunitatea, alte centre de plasament si organizatii non-guvernamentale (voluntari). Sunt recomandate si dorite de catre copii jocurile in aer liber si in centru, plimbarile, spectacolele de teatru, filmele, evenimentele culturale si vizitele la muzee.

Tocmai la aceste capitole isi doreste sa puncteze programul Mana cu Mana, parte din platforma Copii cu Viitor, dezvoltat in beneficiul copiilor din centre de plasament, cu implementare principala in doua astfel de centre din judetul Constanta. Detalii complete pe www.manacumana.ro. Programul apreciaza implicarea voluntarilor, prin prisma celor doua ONG-uri implicate direct, dar si prin prisma altor ONG-uri ce au relatii de colaborare cu DGASPC Constanta.

Razvan Iancu,

Project Manager

Copii cu Viitor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *